Gry są często postrzegane przez
nauczycieli języka obcego a zwłaszcza
przez nauczycieli innych przedmiotów jako coś
najmniej ważnego na lekcji i ewentualnie wprowadzane są pod koniec roku
kiedy zostaje trochę czasu wolnego i kiedy gramatyka, słownictwo i czytanie
zostały już przerobione i powtórzone do granic możliwości.
W firmie Anglopunkt uważamy, że gry językowe
nadają się zarówno do nauki jak i do zabawy a także sądzimy, że wprowadzenie
gier nie oznacza, że lekcja stanie się zabawą a klasa placem zabaw.
W pierwszej kolejności należy wziąć pod uwagę iż zabawa jest
naturalnym etapem w rozwoju dziecka a naukę języka angielskiego zaczyna się
coraz wcześniej.
Ostatnio dyskutuje się wiele też o inteligencji wielorakiej (multiple
intelligence)i o różnych stylach uczenia się. Na każdej już lekcji pracuje się również
metodami "mixed ability" (dopasowując poziom lekcji do możliwości ucznia). W tej sytuacji gry językowe są narzędziem, które
pozwala na multisensoryczność i
dopasowanie poziomu lekcji do ucznia, różnych stylów uczenia się i pracę zespołową,
pozwala także na osiągnięcie celów wychowawczych.
Dla różnych stylów uczenia można dopasować odpowiedni rodzaj
gry językowej, i tak, pierwszy typ matematyczno-logiczny będzie preferować
wszelkiego rodzaju puzzle i logiczne sekwencje, klasyfikacje.
Drugi typ wizualno-przestrzenny lubi tabelki, wideo,
rysunki, wykresy. Trzeci zwany muzycznym typem inteligencji preferuje gry z
elementami powtarzających się sekwencji, rymowankami, fragmentami muzyki.
Kinestetycy chętnie wyjdą w teren, dla nich są gry oparte na metodzie TPR,
dramy. Inteligencja interpersonalna pozwala na zrozumienie emocji innych ludzi,
co wyróżnia osoby obdarzone tym typem inteligencji na wyróżnienie się w grach zespołowych, projektach grupowych,
itp. Przeciwieństwem do inteligencji interpersonalnej jest inteligencja inrapersonalna,
która pozwala na kontrolę emocji i dyscyplinę wewnętrzną. Ten typ inteligencji świetnie sprawdza sięw grach
gdzie trzeba być dobrym obserwatorem. I wreszcie inteligencja werbalna
charakteryzuje się użyciem języka w kreatywny i doskonały sposób. Gry idealne
dla tej grupy powinny zawierać elementy mówienia, negocjacji, debat i zadań
pisemnych.
Następnie należy wspomnieć o wieku uczniów, który też ma niemały wpływ na
wybór gier i zabaw. Według Dakowskiej (2005:167) lekcja dla młodszych dzieci
powinna zawierać gry, zabawy kinestetyczne, a także ale także muzykę , poezję,
granie na instrumentach, naśladownictwo i wszelkiego rodzaju odgrywanie ról.
Gry pozwalają dzieciom na przybranie atrybutów odgrywanej osoby czy na
współpracę w grupie, co pozwala na znaczną redukcję stresu szkolnego, a także
na rozwinięcie umiejętności konwersacyjnych, wymianę informacji, ćwiczenie
formułek konwersacyjnych, typu pytanie o drogę, dawanie rady, itp.
Jednakże nie tylko dzieci chętnie grają w gry. Nastolatki w
wieku dojrzewania również chętnie się bawią, a rozwinięta pamięć, struktury mózgu
pozwalające na zapamiętywanie i reorganizację danych, umiejętność myślenia na poziomie abstrakcyjnym,
zainteresowanie metajęzykiem sprawiają, iż możliwe jest wprowadzenie gier
językowych o wysokim stopniu skomplikowania, rozbudowanych zasadach a także
powtarzających skomplikowane zagadnienia gramatyczne czy też sprawdzające
szeroki zasób słownictwa.
Przejdźmy teraz do roli jaką gry odgrywają na lekcji a więc
w procesie nauczania i uczenia się.
Pierwszą i najważniejszą rolą gier w tym procesie jest
podnoszenie motywacji uczącego się.
Materiał zawarty w grach i sama ich oprawa ( forma ) są zachęcające dla
uczącego się a sam materiał do nauczenia pozostaje jak gdyby na uboczu, co sprawia, że uczeń nie ma podejścia do gier
takiego jak w przypadku innych treści i jest on chętnie akceptowany, a na plan
pierwszy wysuwają się : chęć rywalizacji, wygranej czy zabawowość właśnie.
Zaspakaja ona także potrzebę bycia zauważonym , odniesienia sukcesu, potrzebę
podziwu czy wykazania się.
Istotnym elementem w strategiach ludycznych( gry) jest
zmniejszenie roli nauczyciela, który występuje tu niejako „ z boku”, pełniąc
rolę kontrolną, , będąc wsparciem w
razie braku „ słówka”, obserwatorem. Co jednak jest niezwykle ważne gra
językowa, drama, zabawa pozwala na zmniejszenie dystansu : uczeń –nauczyciel.
Przejdźmy teraz do negatywnych aspektów wprowadzania na
lekcji gier językowych. Wielu nauczycieli obawia się wprowadzenia elementów
gier językowych na lekcji ze względu na obawy przed rozluźnieniem
dyscypliny. Nie można też zaprzeczyć, że
przygotowanie takiej lekcji jest czasochłonne i wymaga poświęceń. Minusem też jest konieczność dezorganizacji przestrzeni
klasowej (inne ustawienie ławek), czy niespołeczne zachowanie uczniów, którzy
zorientowani na wygraną mogą się zachowywać niesportowo.
Oczywiście są to sytuacje trudne i czasami trzeba
zrezygnować z przeprowadzenia gry ze względu na negatywne oddziaływanie
edukacyjne ( w młodszych klasach przegrana w postaci nieotrzymania dobrej oceny
jest bardzo silnie odczuwana przez dzieci). Jeśli chodzi o przygotowywanie
materiałów jest ono czasochłonne ale raz przygotowane materiały mogą być użyte
wielokrotnie, na rynku edukacyjnym oferta gier edukacyjnych jest zresztą coraz
większa i są one przystępne cenowo.
Zachowanie dyscypliny jest sprawą najtrudniejszą, dzieci
szybko stają się nadpobudliwe, mogą się kłócić, być głośne. Istotne wydaje się
więc wprowadzenie zasad i reguł obowiązujących przy grach językowych, a nawet
wprowadzenie punktów „ujemnych” za łamanie ciszy. Należy również zaakceptować
pewien poziom nadaktywności dziecięcej czy młodzieżowej w przypadku takich
lekcji.
Mimo pewnych trudności we wprowadzaniu gier językowych w firmie Anglopunkt kładziemy bardzo duży nacisk na stosowanie gier i zabaw językowych, szkoła jest wyposażona w gry planszowe i multimedialne, kostki do gry, maty edukacyjne, które ułatwiają naukę języka i przyswajanie n0wych slówek i struktur gramatycznych.
Mimo pewnych trudności we wprowadzaniu gier językowych w firmie Anglopunkt kładziemy bardzo duży nacisk na stosowanie gier i zabaw językowych, szkoła jest wyposażona w gry planszowe i multimedialne, kostki do gry, maty edukacyjne, które ułatwiają naukę języka i przyswajanie n0wych slówek i struktur gramatycznych.
Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń31 year old Project Manager Brandtr Hucks, hailing from Cookshire enjoys watching movies like "Christmas Toy, The" and Scouting. Took a trip to The Four Lifts on the Canal du Centre and drives a Ferrari 250 GT SWB Speciale Aerodinamica. ta strona
OdpowiedzUsuń